SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

06 December 2011

Tips Rasulullah S.A.W Berhadapan Dengan Kesedihan Dan Ujian



Kalau kita singkap kembali sirah Baginda yang amat bermakna kepada kita semua. Baginda seorang utusan Allah yang memperoleh pelbagai ujian sehinggakan Baginda diantara nabi yang digelar ulul azmi. Antara tips Rasuullah untuk berhadapan dengan kesedihan atau ujian ialah :
tiada kaitan..




1. Musibah yang datang bersama hikmah 


Rasulullah percaya dan yakin bahawa setiap ujan yang menima baginda pasti mempunyai hikmah yang tersendiri. Hikmah disebalik semua itu merupakan kehendak Allah yang ingin menguji ketebahan serta kerelaan hatinya untuk menempuh ujian tersebut. Kta dapat lihat bagaimana perjalanan dakah Nabi ke Taif yang penuh dengan penderitaan. Baginda dicemuh, dibaling batu, ditomah dengan bermacam-macam tomahan yang sedikit tidak melunturkan semangat Nabi untuk menyampaikan dakwahnya. Walaupun Malaikat menawarkan kepada Nabi balasan untuk penduduk Taif namun Nabi menolaknya untuk tidak mengenakan balasan terhadap penduduk Taif. Tambahan pula Nabi berdoa agar suatu hari nanti pasti akan ada yang memeluk Islam di taif ini.


2. Dunia sebagai medan ujian


Dunia ni sebagai jambatan untuk menuju ke akhirat. Oleh sebab itu Rasulullah dan para sahabat memandang akhirat itu merupakan kejayaan atau kegagalan yang kekal. Akhirat merupakan matlamat utama namun begitu dunia tidak boleh dilupakan sebagai bekalan. Contohnya macam kita dari bukit mertajam nak pergi ke menara komtar yang terletak di seberang pulau sana. Jadi kita perlu melalui jambatan pulau pinang ataupun naik feri untuk ke sana. Kalau lalu jambatan mesti kne tol,so kne plak cari duet untuk bayar tol. Sebab ituu kita kne cari bekalan untuk kesana. Contoh lain macam kta nak score spm 9A1..kta kne la study...xkisah la hard ke smart ke janj matlamat kta tercapai..apa jadi kalau x study,malas..agak-agak boleh dapat ke 9A1 tu...konfem xkan dapat..tap akan dapat 9E...hahaha..


3. Melihat musibah yang lebih teruk menimpa orang lain.


Hmm..walaupun Rasulullah menempuh pelbagai ujian namun Baginda lebih mengetahui bahawa nabi –nabi terdahulu lagi teruk dapat ujian. Ada yang nabi terdahulu berdakwah seehingga 950 tahun, tapi pengikut 60 orang jer...sebab tu Rasulullah sering menceritakan kepada sahabt kisah nabi terdahulu yang menerima ujian yang lebih berat daripada apa yang mereka terima...kadang-kadang kita sendiri tidak dapt tahan dengan ujian yang menimpa..kita baru kne banjir sikit dah takut...macam banjir kat kajang tu..tapi teruk jagak..kalau nak tahu kajang tu tempat melepak mse sekolah menengah dulu..lagi2 kat metro..hahaha...kalau Negara lagi teruk rebut taufan la,rebut salji la,gempa bum la, gunung berapi la..hmmm macam-macam..tetapi kita sendiri tak dapt menilai yang mana lebih teruk yang mana lebih baik...






Ok...cukup setakat ni..kita akan sambung lagi tips bagaimana Rasullah berhadapan dengan kesedihan,masalah dan ujian di masa akan datang...  kita jumpa lgi..Assalamualaikum..

2 comments:

Nurani Hani said...

...semoga kita semua mendapat pengajaran dari tips yg diberi...

jelah said...

segala perkongsian ini insyallah kita akan dapat manfaatnya....

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...