SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

23 December 2011

Cara-cara Hidup Sihat Rasulullah

sila klik gambar ini.

Assalmualaikum para pembaca blog sekalian. hari ini kita dlam segmen SIHAT.Apa yang perlu sihat?makanan ke tubuh badan ? hampa semua mesti pilih makanan kn..sebab hampa suka makan..tak kisah la ye hampa nak pilih apa pon..Yang paling penting perkara yang perlu sihat adalah tubuh badan kita. dengan tulang 4 kerat inilah yang akan mencari rezeki,pergi kerja,bercucuk tanam,mengail ikan dan sebagainya. cer kalau badan kita tak sihat..mesti takde mood nak berblogwalking, nak update blog apetah lagi, so badan kita perlu dijaga dengn bik bukn setakat jaga makan je..yang penting EXERCISE..ni exercise sekli seminggu makan 6 kali sehari..susah la nak dapt badan ideal mcam saya ni..hahaha<perasan>

Kalau sebagai serang muslim,kita mempunyai role model kita iaitu Rasulullah. kita perlu ikut sunnah Rasulullah baik dari segi akhlaknya, perbuatannya, dan peribadi Rasulullah yang luhur..tapi sekrang ni yang kita dok banyak guna pakai ialah bab perkahwinan, sering kali kita menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai contoh. Tapi bila bab lain, tak ikut pun..Rasululah mempunyai cara hidup sihat yng power..Sebab tu zaman baginda,bila seorang pandang rasulullah seolah -olah asyik nak pandang je..so maknanya rasulullah ni hensem orangnya.  Nak tau macamane rasulullah amal car hidup sihat..jom kit check it out :

1. Selalu bangun sebelum subuh.
Patut la..saya selalu bangun sebelum tengahari...

2. Aktif menjaga kebersihan.
Baginda selalu bersih dan rapi. Setiap khamis atau jumaat, baginda akan mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.


3. Tidak makan berlebihan.
Sabda Rasulullah s.a.w “Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak (sampai kenyang)”

4. Gemar bejalan kaki.
Baginda berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan rumah sahabat. Dengan berjalan kaki, peluh akan mengalir liang roma terbuka dan peredaran darah menjadi lancar dan baik untuk mencegah penyakit jantung.kadang-kdang kita nk pergi psraya yng lebih kurang seratus meter pon nak naek kereta..patut la pertus orang gemuk di Malaysia naik.

5. Tidak pemarah.
Marah itu dari syaitan, segeralah mengambil wuduk dan solat 2 rakaat bagi ketenanan dan menghilangkan gundah hati. Jngan asyik dok Marah tk tentu hala je..

6. Optimis dan tidak berputus asa.
optimis tu bende ape ye..

7. Tidak iri hati.
ni penyakit orang melayu..selalu sangat iri hati termsuklah saya.

8. Pemaaf.
Sifat yang dituntut bagi mendapatan ketenteraman hati dan jiwa. Memaafkan orang lain akan dapat membebaskan diri dari dibelenggu rasa bersalah. Apabila kita marah, sifat marah itu akan melekat dalam hati. Jadilah pemaaf untuk membersihkannya. Bahagia sebenarnya bukan mendapat, tetapi memberi.





3 comments:

Kalamhati said...

thanks byk2..muhasabah utk diri KH gak ni..

jelah said...

sme2....

Amoychanteks said...

betul3..kalau kawen laju je nk ikut kannn~~ ;p

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...