SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

13 January 2011

cerita Novel Interlok

Dunia sekarang macam berlaku...
kat m'sia pon sme..
tapi nak buat camne..adatlah ada masalah...
nak tau per masalhnyer..?
masalah 

NOVEL INTERLOK

kalo kita tgk perkara ni cam kecik je..
tapi implikasinya sangat besar kepada negara.
masa saya sekolah menengah dulu 
kene bace novel bukit kepong..
syok jugak novel tu..
tapi saya tak pernah baca novel tu sampai habis...
cuma baca nota sahaja..

berikut adalah serba sedikit petikan tentang Novel Interlok...
baca jangan tak baca..




"
Interlok adalah sebuah karya sastera bermutu yang mengambil latar masa sekitar 1910 sehingga 1957 dan ia tidak sewajarnya menjadi mangsa politik perkauman di tanah air. 

Seniman Paksi Rakyat Malaysia (PAKSI) menegaskan, novel itu adalah satu rakaman sejarah dalam bentuk fiksyen. Ia adalah rakaman realiti semasa yang cukup baik, mengenai masyarakat Malaysia waktu itu iaitu zaman pra merdeka dan ia sangat sesuai dijadikan teks sekolah. 

Presidennya, Dinsman berkata, dengan menjadikan novel tersebut sebagai teks sekolah, para pelajar boleh mempelajari dan memahami asal usul terbentuknya masyarakat Malaysia seperti komposisinya hari ini.     

Menurut beliau, oleh itu novel tersebut seperti juga novel-novel lain sepatutnya hendaklah dilihat sebagai sebuah karya seni, bukan sebagai bahan atau alat politik. "

3 comments:

alien said...

macam melihat gambar
kita perlu lihat keseluruhannya

macam menyelesaikan masalah
perlu kita kasi dari segala segi baru kesimpulan

jadi membaca buku perlu keseluruhannya
jangan diambil sebaris ayat saja sbb ayat tu sendiri tak kukuh untuk berdiri sebagai sebuah buku

jelah said...

btol3.....

Novelgurl said...

WAA..mENARIK

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...