SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

18 January 2012

A. Samad Said dan BERSIH


Assalamualaikum blogger yang saya kasihi sekalian...
rasanyer dah lama saya tak update new entry kat blog saya...
awal-awal tahun ni saya sibuk ckit dengan society...so kadang-kadang saya tak dapat nak luangkan masa untuk update blog saya..
tu yang berhabuk blog saya..trpaksa lah upah tukang kebun untuk bersihkan..hahaha
entri saya pasal A. Samad Said..
saya rasa sume dah kenal kot sape dia...
beliau merupakan tokoh sasterawan negara kita...
kalau kita tengok dia..kita akan fikir 2 kali..betui ka dia ni sasterawan negara..
keterampilan diri beliau cukup sederhana...
saya ada berikan sedikit informasi tentang beliau...

PROFIL RINGKAS

Nama: Datuk Abdul Samad Muhammad Said. 
Nama Pena: A Samad Said, Hilmy Isa, Isa Dahmuri, Jami Kelana. 
Tarikh/Tempat Lahir: Pada 9.4.1935 di Kampung Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka. 
Pendidikan: Sekolah Melayu Kota Raja, Singapura (1940-46), Sekolah Jepun (3 bulan), Victoria Institution sehngga Senior Cambridge, 1956). 
 Kerjaya: Kerani hospital, Pengrang Utusan Melayu, Pengarang Warta Tebrau, Pengarang Berita Harian. 
Anugerah: Pejuang Sastera (1976), SEA Write Award (1979), Sasterawan Negara (19850, Sasterawan Nusantara (1999). 
Karya: Salina, Bulan Tak Bermadu di Fatehpur Sikri, Sungai Mengalir Lesu, Di Hadapan Pulau, Langit Petang, Daerah Zeni, Hujan Pagi, Lantai T Pinkie, Wira Bukit, Benih Harapan, Benih Semalu, Daun Semalu Pucuk Paku, Warkah Eropah, Al-Amin, Suara Dari Dinding Dewan

No comments:

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...