SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

06 July 2013

Hari Kebangkitan Rakyat Mesir



Khamis ( 4 Julai 2013 )

1) Mahkamah Dokki telah menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Perdana Menteri Mesir, Dr.Hisham Qandil dan memecat beliau dari jawatan

15) Gerakan pemberontak “Tamarrud” mencalonkan tokoh pembangkang yang juga bekas Ketua Agensi Atom PBB Dr.Mohammed El-Baradei sebagai Perdana Menteri.

2) Dilaporkan Pihak berkuasa Mesir melakukan operasi tangkapan besar-besaran kepada pimpinan kumpulan Islam-Ikhwan Muslimin, Salafi dan lain-lain termasuklah bekas Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Syeikh Mahdi Akif pula ditangkap dalam usia beliau lebih 80 tahun.

3) Penangkapan juga berlaku keatas pekerja-pekerja stesen televisyen Misr 25, An-Nas, Ar-Rahmah dan Al-Hafiz. Presiden Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) sayap politik Ikhwan Muslimin, Dr.Muhammad Sa’ad Katatni ditangkap di kediamannya & juga Naib Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Dr.Rasyad Bayumi.

3) Selain itu juga, larangan diberikan kepada pimpinan gerakan Hamas di Gaza, Palestin dari memasuki bumi Mesir.

4) Menutup semua saluran Siaran Islamik (17 saluran ) termasuklah Al-Jazeera, yang menyiarkan siaran langsung di medan perhimpunan penyokong Presiden Mursi , terutama di Rabaah Abawiyyah

5) Menyekat penerbitan surat khabar rasmi Parti Hurriyyah Wa ‘Adalah (FJP) serta menangkap ketua pejabat siaran langsung Al-Jazeera dan beberapa pemberita antaranya Syariff Mansour dan Muhammad Jamal.

6) Merampas semua kamera di tempat persekitaran himpunan Rabaah Adawiyyah dan menghalang wartawan daripada membuat liputan kepada himpunan penyokong Dr.Muhammad Mursi di Rabaah Adawiyyah.

7) Menggunakan peluru hidup ke arah penyokong Dr.Muhammad Mursi sehingga ramai yang mati syahid.

- See more at: http://wanfauzi.com/jumaat-kemarahan-rakyat-mesir-bangkit/#sthash.jwYukHUJ.dpuf

No comments:

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...