SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

10 June 2013

Syaaban bulan ganti puasa

Assalmualaikum..
skrg kita sudah masuk bulan syaaban dimana ia bulan yang ke 8 dalam bulan Islam. Nmapaknya sudah dekat kita dengan blan yang ditunggu-tunggu iaitu bulan raamadan. sebenarya semua bulan dalam Islam meme special. tapi ada satu bulan tu Allah meme bagi bonus kat kita untuk merebut peluang yang Allah sediakan. Kalau kita dengar, zaman nabi-nabi terdahulu yang umurnya beratus-ratus tahun. begitu juga dengan pengikut nabi terdahulu. sudah tentu amalan mereka lebih banyak dari kita yakni umat nabi Muhammad. Namun Allah itu maha Adil. Sebab itu Allah jadikan bulan ramadhan antara bulan yang paling banyak ganjarannya. bercakap dengan bulan syaaban, sudah tentu kita ingat dengan nisfu syaaban. Banayak lagi amalan yang boleh dibuat dalam bulan ini. Antara amalan yang sahih ialah berpuasa berdasarkan hadis sohih  dari Aisyah r.aha juga menyebut:


“Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa dalam bulan lain lebih daripada puasa Syaaban. Baginda pernah berpuasa Syaaban sepenuhnya, kecuali hanya beberapa hari (tidak puasa)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

amalan berpuasa mem tidak asing lagi dengan para nabi. ada yang berkesempatan untuk ganti puasa tahun lepas khususnya wanita yang tidak cukup lagi. hahaha ni meme kebiasaannya lah..dah nk masuk bulan ramadan bru nak ganti puasa. xkisah la kan nk ganti bila..yang penting ganti daaripada tak buat langsung. selagi ada kesempatan baik buat cepat2 sebelum macam ujian dan dugaan yang datang. rasanya cukup setakat ini insyaa Allah jika ada kelapangan kita akan sambung lagi..

#Kepada yang berpuasa selamat berpuasa..n selamat berbuka...ha3

No comments:

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...