SILA KLIK DI SINI
Jom Baca
16 April 2012
HUKUM MENGAMBIL UPAH MENGAJAR AL-QURAN
Hukum mengajar al-Quran fardhu kifayah. Jika dalam sebuah kampung tidak ada orang yang layak mengajar al-Quran kecuali seorang sahaja maka ketika itu fardhu ain ke atasnya mengajar al-Quran kepada orang lain. Ulama berselisih pendapat mengenai mengambil upah mengajar al-Quran. Huraiannya seperti :
a) Imam Abu Hanifah mengatakan tidak harus mengambil upah mengajar al-Quran secara mutlak.
b) Imam Hassan al-Basri, al-Sya'bi dan Ibnu Sirin mengatakan harus mengambil upah mengajar al-Quran jika tidak mensyaratkan upahnya.
c) Imam Syafie, Imam Malik dan ' Ata ' al-Tabie mengatakan harus mengambil upah mengajar al-Quran jika mensyaratkan upahnya dengan upah yang sah.
Orang yang mengajar al-Quran terbahagi kepada tiga golongan. Huraiannya ialah seperti berikut :
a) Golongan yang mengajar al-Quran semata-mata kerana Allah tanpa mengambil sebarang balasan atau keuntungan. Mereka diberi pahala di sisi Allah dan amalannya disifatkan sebagai amalan para Nabi ' Alaihim al-Shalatu Wassalam.
b) Golongan yang mengajar al-Quran dengan mensyaratkan upahnya dan mereka layak mengambil upahnya.
c) Golongan yang mengajar al-Quran tanpa mensyaratkan upahnya, jika diberi hadiah mereka akan menerimanya. Harus bagi mereka menerima hadiah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment