SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

27 February 2013

Kenapa Pilih Tanah Arab?



Assalmualaikum sumua…sudah lama rasanye tidak berbicara di sini..biasa la sibuk sikit. insyaAllah disempatan yang ada ini sya ingin berkongsi  dengan sahabat sekalian mengenai satu buku yang baru sahaja memulakan pembacaannya..Nak tau say abaca buku ape? BUKU FIQH SIRAH karangan Muhammad said Ramadhan Al-Buti..sebenarnya buku nie dah lama terbit Cuma saya jer baru nak baca..Buku ini perlu kita baca sebagai seorang muslim yang Menginginkan diRinya meMahami sirah Nabi Muhammad SAW..Baliau adalah nabi terakhir yang di utuskan oleh kepada umat manusia..

Bahagian yang saya nak cerita berkenaan dengan rahsia pemilihan Tanah Arab sebagai bermualanya Agama Islam..kalau kita nak tau semenanjung arab meruapakan kawasan diantara Rom dan Parsi..jadi Arab ni kawasan yang tenang jauh dari huru hara, tiada falsafah dan ideology seolah-olah tabiat mereka seperti “bahan mentah” yang belum dicorak..

Secara ringkasnya rahsia pemilihan arab ialah :-

1. letaknya Baitul haram yng merupakan tumpun dan kesejahteraan umat mannusia. ia juga rumah ibadat yang pertama.

2. situasi dan kedudukannya di tengah-tengah berbagai bangsa memudahkan ia tersebar.

3. hikmah Allah menjadikan bahasa ArAb sebagai media dakwah dan bahasa untuk menerang dan mentafsirkan kalam Allah untuk disampaikan.

Inilah serba seDikit raHsia kenaPa Allah piLih tanAh Arab…kenapa tak piliH tanAH Melayu…mudah-mudahan perkongsian ini member manfaAt kepada Kita suMe…

No comments:

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...