SILA KLIK DI SINI

Jom Baca

15 June 2013

Isteri Cermin Buat Suaminya


Apabila seseorang pendakwah mendapat isteri yang kurang kefahaman dakwah sepertinya, kita sering memandang kurang faham si isteri itu sebagai kelemahannya yang akan menganggu kerja dakwah kita. Saya sangat kasihan pada isteri yang menerima nasib begini. Sedangkan, tahukah kita kurang faham isteri itu memerlukan kita untuk memimpinnya? Naluri isteri mana yang tidak mendambakan kepimpinan suaminya terhadapnya? Mengapa kita mampu untuk berkorban siang malam kerana untuk berdakwah kepada anak usrah kita dan ahli jemaah kita, tetapi tidak pula kepada isteri kita? Sangat pelik bukan sikap begini.

Ingatlah, siapakah isteri kita, itulah cermin buat kita. Isteri merupakan pantulan imej kejayaan dakwah si suami. Jika kita mengatakan isteri kita seorang yang tidak faham dakwah, maka kata-kata itu akan terpantul kepada kita sebagai daie yang gagal berdakwah pada isterinya sendiri. Tanggungjawab dakwah kita terhadap masyarakat adalah fardhu kifayah di mana jika sudah ada pihak yang menjalankan tanggungjawab itu, kita telah terlepas darinya. Tetapi tanggungjawab dakwah kita terhadap isteri kita adalah fardhu ain, tidak akan terlepas selamanya hingga ke Padang Mahsyar dan di pintu neraka!



Alasan tidak mampu berdakwah kepada isteri kerana sikap isteri yang tidak mahu menerima adalah alasan yang tidak boleh diterima. Jika kita mampu menghimpunkan sekian ramainya ahli di dalam jemaah kita, dalam keadaan kita berjumpa mereka hanya seminggu sekali di dalam usrah, bagaimana kita boleh gagal mendidik isteri yang kita temui setiap hari, setiap masa di dalam rumah kita. Jangan mengatakan gagal jika kita belum berusaha, dan usaha dakwah kepada isteri ini adalah terbuka hingga ke akhir hayat kita.
cc: dia

No comments:

Story

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...